Pegasus Bridge

Ranville, Avenue du Major Howard 14860, Tour de Oradour

. .

 
>> Fotopagina <<

De aanval op de Pegasusbrug werd geleid door Majoor John Howard. Hij had twee opdrachten: de Pegasusbrug veroveren en de brug over de Orne die 360 meter verderop lag. Hij was de leider van de eenheid die op D-day als eerste met de Duitsers in gevecht zou zijn.

Voor de verovering van de twee bruggen beschikte Howard over zes pelotons van het 2e Bataljon Ox en Bucks en 30 geniesoldaten van het 249ste compagnie Royal Engineers. In het totaal namen aan deze aanval 181 manschappen deel inclusief de piloten. Deze waren verdeeld over zes Horsa zweefvliegtuigen. Het eerste steeg op 5 juni om 22:56 uur op en het laatste om 23:01 uur. Om 00:07 uur toen D-Day nog maar enkele minuten oud was vloog het eerste toestel al boven de kust van Frankrijk. Op 1800 meter werden de kabels losgegooid. Het eerste vliegtuig landde op 42 meter van de brug. De overige vliegtuigen kwamen ook zeer dicht in de buurt van de brug tot landing. De nauwkeurigheid van de landing was hiermee zeer opmerkelijk. Toen de bruggen eenmaal waren ingenomen moesten Howards mannen deze in hun bezit houden totdat zij werden afgelost.

De totale actie duurde nog geen kwartier. Verwacht werd dat de tegenstand zou bestaan uit vijftig man van het Duitse bruggengarnizoen, maar er was nog niet de helft daarvan aanwezig (onder wie voornamelijk Oosteuropeanen in gedwongen dienst evenals een tiental Italiaanse dwangarbeiders die in de verbunkerde manschapsverblijven sliepen). Een kleine bunker werd onschadelijk gemaakt met fosfor- en handgranaten. Terwijl een dozijn mannen van het eerste peloton over de brug rende, werden zij onder vuur genomen door een mitrailleur. Hierbij sneuvelde peletonscommandant Den Brotheridge voordat hij aan het einde van de brug was. Hij wordt dan ook gezien als de eerste geallieerde dode tijdens een gevecht op D-day. Twee bejaarde Franse burgerwachten werden gedood door Brits vuur. De buiten staande eigenaar van het voormalige café Picot (tegenover het huidige café Gondree) werd neergeschoten door een daar schuilende Duitser. Nadat de Britten de brug veroverd hadden, kwamen zij erachter dat er al bedrading lag voor het opblazen van de brug, maar dat de explosieven niet waren geplaatst. Gedurende de nacht en de dag waren er diverse (eerst aftastende) aanvallen door de Duitsers die werden afgeslagen. Rond 01:30 's nachts op D-day werd b.v. een gepantserd halfrupsvoertuig bewapend met een kanon met een PIAT-schot van sergeant Charles ('Wagger') Thornton in brand geschoten. Dat wrak versperde op een kruising effectief de toegangsweg vanuit Caen door Benouville naar zowel de bruggen als naar de kust.

Omstreeks 01:00 uur voegden mannen van de Vijfde Parachutebrigade zich bij de Ox and Bucks van majoor Howard en na de middag op D-Day kwamen hier ook de mannen van de 1e Special Service Brigade van Brigadegeneraal Simon Lord Lovat langs.

Het café Gondree nabij de kanaalbrug was in deze periode de tweede locatie waar gewonden verzorgd werden. Tijdens de brugactie vielen twee Britse doden en vijf gewonden. Tegelijkertijd kwamen de mannen van de andere twee Horsa’s (de derde was verkeerd bij de Dives losgekoppeld) bij de brug van de Orne uit. Deze brug werd zonder Britse doden of gewonden in handen genomen, want de Duitsers waren hier gevlucht.

Nadat deze brug veroverd was, werd het codebericht Ham en Jam verzonden om te kennen te geven dat de operatie geslaagd was.

Ter ere van de Britse luchtlandingstroepen werd de brug over het kanaal van Caen vanaf zomer 1944 de Pegasusbrug genoemd naar het schouderembleem van deze troepen. De Ornebrug werd omgedoopt in Horsa Bridge, een naam voorgesteld door een Nederlands echtpaar.

De brug vandaag de dag

Een museum en een monument kunnen vandaag de dag worden gevonden naast de Major Howard road. Het meest prominente item van het museum is de brug zelf. In 1993 is de originele brug in zijn geheel vervangen door een grotere modernere brug. Deze nieuwe brug heeft echter wel het ontwerp van de oude brug. De oude brug was te smal en was niet stevig genoeg voor zwaar verkeer. De Fransen wilden de brug eerst uit elkaar halen, maar Britse veteranen wisten de brug voor het symbolische bedrag van één pond te kopen. De brug lag zes jaar lang in een open, verlaten veld, terwijl er geld werd ingezameld om de brug een mooie plaats bij het museum te geven. Naast de brug zijn in het museum nog voorwerpen te vinden die betrekking hebben op de operatie. Zo zijn er onder andere uniformen en medailles van mannen die deelnamen aan de operatie te vinden. Het museum heeft ook een onderdeel gewijd aan de Baileybrug. Een bewaard onderdeel van een dergelijke brug kan op de museumgronden worden gevonden. De recentste toevoeging aan het museum is een replica van een Horsa zweefvliegtuig.

Bron: Wikipedia

 

Ingehuldigd op 4 juni 2000 door ZKH De Prins van Wales, de Memorial Pegasus is gewijd aan de mannen van de 6e Airborne Division en hun heldhaftige optreden tijdens de Slag van Normandië 1944.
De Memorial is nu de houdster van de oorspronkelijke Pegasus Brug. De verzameling van historische objecten neemt voortdurend toe in omvang en de nauwkeurige historische informatie wordt gegeven door de Britse "Airborne Assault Normandië Trust".
Bezoekers van het museum genieten van het moderne design en krijgen een grote hoeveelheid aan informatie over de vitale rol die de 6e Airborne Division tijdens het aanhouden van zware verliezen had tijdens de landing in Normandie in 1944.

Geschiedenis van de Pegasus Bridge
Verschillende bruggen werden gebruikt in het Kanaal van Caen naar de zee van 1856. De ophaalbrug van Benouville werd gebouwd in 1934 en werd omgedoopt Pegasus Bridge in 1944 ter nagedachtenis van de soldaten van de 6de Airborne Division die deze bruggen hebben veroverd. Hun embleem was Pegasus, het gevleugelde paard.
De brug werd verlengd met 5 meter in het begin van 1960, toen het Kanaal werd verbreed. De brug werd gebruikt tot 1993 en werd vervangen in het volgende jaar vervangen door een sterkere brug met een veilige en moderne constructie die meer aangepast is aan het huidge verkeer.
De oorspronkelijke Pegasus brug was de eerste brug die bevrijd werd in 1944 op continentaal Frankrijk.

Website museum

Bron: oorlogsmusea.nl